NAPISALA: Tina Udović, prof. savjetnik
U projektnim aktivnostima nastave Hrvatskoga jezika, motivacija i kreativnost učenika imaju iznimnu ulogu u ostvarenju projekata i primjeni istraživačke i problemske nastave. Ostvarenje projektnih aktivnosti tijekom provedbe projekta obuhvaća više različitih ishoda učenja iz sva tri predmetna područja nastave Hrvatskoga jezika: hrvatskog jezika i komunikacije, književnosti i stvaralaštva te kulture i medija. Iz iskustvene prakse i stručne literature, motivacija koja se odnosi na povezanost projektnih aktivnosti sa stvarnim okružjem i unutarnjim svijetom učenika te uključuje zanimanja, interese i aktualnosti učeničkog pogleda na život i svijet uz izricanje učenikovih misli, stavova i osjećaja od ključnog je značaja za aktivno sudjelovanje učenika u nastavnom procesu te ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda. U istraživačkoj i problemskoj nastavi Hrvatskoga jezika, motivacija za projektne aktivnosti započinje heurističkim razgovorom.
U međunarodnom projektu eTwinning: Saint Valentine, svi učenici 3. D razreda motivirani su razgovorom o pročitanim i obrađenim lektirskim djelima i omiljenim književnim djelima koja sadrže citate na temu ljubavi (odgojno-obrazovni ishodi SŠ HJ B.3.1. Učenik izražava svoj literarni doživljaj i uspoređuje svoje stavove sa stavovima drugih čitatelja, SŠ HJ B.3.2.Učenik uspoređuje književne tekstove iste teme ili žanra nastale u različitim književnopovijesnim razdobljima, SŠ HJ B.3.3. Učenik analizira književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst.), uz poticanje samostalnog likovnog kreativnog izričaja namijenjenog izradi i slanju čestitki školama partnerima u projektu. Iznimnu motivaciju predstavljala je svrha i cilj učeničkih radova koji su, uz komunikaciju sa suučenicima iz europskih škola, sudionika u projektu, predstavljeni izložbom u javnom prostoru škola osam europskih zemalja koje su sudjelovale u projektu, čime su učenici imali mogućnost izlaganja vlastitih radova u međunarodnom i javnom okružju.
Motivacija projektne aktivnosti u četvrtom razredu srednje škole, povodom obilježavanja glagoljice kao prvog hrvatskoga pisma i dijela hrvatske kulturne i književne baštine (projekt Očuvanje kulturno-umjetničke baštine glagoljaškoga nasljeđa Hrvatskoga primorja) u razredu smjera dizajner unutrašnje arhitekture, nastala je povezivanjem usvojenih odgojno-obrazovnih ishoda s temom glagoljice te, slijedom aktualiziranja teme projekta sa stvarnim životom i okružjem učenika, aktualnog učeničkog maturalnog putovanja uz motivacijsko pitanje što, u suvremenom kontekstu, možemo ponuditi kao posebnost našega kraja i na koji bismo način i sami mogli pridonijeti aktualizaciji i očuvanju glagoljice. Kreativnost učenika potaknuta je stvaralačkim izričajem prema želji i individualnosti učenika (odgojno-obrazovni ishod SŠ HJ B.4.4. Učenik se stvaralački izražava prema vlastitome interesu potaknut tekstom.), uz stvaranje medijskoga teksta osmišljenog kao uputu za izradu glagoljaške (disko) kugle. Medijski tekst učenice Karoline Cecilije Krstaš, 4. D objavljen je na školskoj mrežnoj stranici te You Tubeu (https://ss-gradjevinska-tehnicka-ri.skole.hr/suvremeno-glagoljastvo-u-projektnoj-nastavi-hrvatskoga-jezika/) što predstavlja dodatnu motivaciju za projektne aktivnosti (odgojno-obrazovni ishodi: SŠ HJ C.4.1. Učenik procjenjuje utjecaj medijskih tekstova na doživljaj stvarnosti i oblikovanje identiteta primatelja, SŠ HJ C.4.2. Učenik objašnjava povezanost vlastitoga i hrvatskoga kulturnog identiteta s određenim kulturnim krugom na temelju različitih tekstova.), dok je kreativnost učenice iskazana izradom glagoljaške kugle namijenjene, također kao motivacija za provedbu projektnih aktivnosti, trajnom izlaganju u projektnoj izložbenoj učionici za Hrvatski jezik.
U ostvarenju projekta Volim kazalište i film, učenica Anđela Sverić, 4. D, pri pisanju recenzije (odgojno-obrazovni ishodi: SŠ HJ A.4.4. Učenik piše raspravljačke tekstove u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja, SŠ HJ A.4.3. Učenik čita u skladu s određenom svrhom raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika.) i filmske kritike na temu knjige i filma (odgojno-obrazovni ishod SŠ HJ A.4.1. Učenik raspravlja u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja.) motivirana je obradom s elementima interpretacije književnog djela te heurističkim razgovorom o književnom djelu O. Wildea Slika Doriana Graya te istoimenom filmu kojeg je učenica recenzirala uspoređujući roman i film. U istoimenom projektu, motivirana sadržajem nastave kulture i medija te aktualnom temom dobitnika filmske nagrade „Oskar“, filmom „Elvis“ o omiljenom glazbeniku učenice Elvisu Presleyu, učenica Anđela Sverić (3. D) napisala je izvrsnu recenziju filma „Elvis“ (odgojno-obrazovni ishod: SŠ HJ A.3.4. Učenik piše upućivačke i raspravljačke tekstove u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja.) te, također u međupredmetnoj korelaciji sa strukovnim predmetima, iskazala vlastitu kreativnost autorskim slikanim radom, portretom Elvis Presleya. Učenica je motivirana i objavom recenzije filma te autorskog slikanog rada na školskoj mrežnoj stranici (https://web-arhiva.skole.hr/ss-gradjevinska-tehnicka-ri/2023/07/10/elvis-uzbudljivo-putovanje-u-legendu-kralja/index.html), što, prilikom predstavljanja nastaloga rada suučenicima u školi, dodatno motivira sudionike projektnih aktivnosti, kao i suučenike u školi na provedbu i ostvarenje projektnih aktivnosti.
Također u projektu Volim kazalište i film, učenica Anđela Sverić, 2. D, motivirana analizom i usporedbom omiljenog književnog djela učenice i njegove filmske adaptacije, napisala je kritički osvrt na roman i filmsku adaptaciju romana Ponos i predrasude Jane Austin, uz autorski likovni rad u projektu, sliku s motivom iz romana Ponos i predrasude u svrhu ilustracijeknjiževnog djela (odgojno-obrazovni ishodi: SŠ HJ A.2.4. Učenik piše izlagačke tekstove u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja, SŠ HJ B.2.1. Učenik izražava svoj literarni doživljaj i obrazlaže stavove o književnom tekstu.; SŠ HJ B.2.2. Učenik uspoređuje književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjuje književnoteorijske pojmove.; SŠ HJ B.2.3. Učenik uspoređuje književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst.; SŠ HJ B.2.4. Učenik se stvaralački izražava prema vlastitome interesu potaknut tekstom.; SŠ HJ C.2.1. Učenik prosuđuje utjecaj medijskih tekstova na oblikovanje životnog stila primatelja.), motivirana omiljenim književnim djelom i senzibilitetom prema likovnoj umjetnosti te također u međupredmetnoj korelaciji sa strukovnim sadržajima.
Prilikom motivacije i poticanja kreativnosti u ostvarenju projektnih aktivnosti, izvrstan poticaj učenicima predstavlja i najava te ostvarenje vidljivosti projekata na školskoj mrežnoj stranici te međunarodnoj mrežnoj stranici eTwinninga, uz poticaj i tumačenje kako je objavljivanje učeničkog rada na školskoj mrežnoj stranici dio stalnog učeničkog portfolija te učeničke biografije, motivacijskog pisma te molbe za posao, odnosno sadržaja predmetnog područja hrvatskog jezika i komunikacije, obuhvaćene odgojno-obrazovnim ishodima predmetnog kurikula Hrvatskoga jezika te u projektima ostvarenog u korelaciji s drugim općeobrazovnim i strukovnim predmetima uz ostvarenje ishoda tema međupredmetnih kurikula.


